×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: Assessing Effectiveness of Medical Tourism Attributes on Iran's Soft Power:Case Study Republic Azerbaijani's Medical Tourists
عنوان: :: بررسي ميزان تاثير مولفه هاي توريسم درماني بر قدرت نرم ايران (مطالعه موردي توريست هاي درماني كشور جمهوري آذربايجان)
پدیدآورندگان : Mohammad Mohammadzadeh Vizheh (پديدآور)
Allameh Tabataba'i University (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
catalog
چاپ
صاحب محتوا :

کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

توصیفگر : توريسم درماني
Iran‪
Iran
soft power
ايران
Medical Tourism
جمهوري آذربايجان
قدرت نرم
Republic of Azerbaijan
وضعیت نشر : Tehran : : Allameh Tabatabaei University ، , 2019
مشخصات فیزیکی : x,113p.
خلاصه : در سال های اخیر بین صنعت گردشگری و خدمات درمانی ارتباط بیشتر و پیچیده تری برقرار شده است. این ارتباط و پیوستگی در نتیجه ی جهانی شدن و تلفیق مسائل اقتصادی و سیاسی رخ داده است. ادغام گردشگری و خدمات درمانی منتج به ایجاد صنعتی تقریبا نوظهور به نام گردشگری درمانی شده است. این صنعت با نام های متفاوتی از جمله توریسم پزشکی، توریسم درمانی و توریسم سلامت شناخته می شود. کارشناسان این حوزه، توریسم درمانی را نه تنها یک صنعت سودآور اقتصادی، بلکه یک مسئله بین المللی و پوشش دهنده ی مسائل سیاسی هم در نظر گرفته اند. آنچه که در این تحقیق انجام شده است، بررسی میزان تاثیر مولفه های توریسم درمانی بر ارتقا قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با توجه به حضور توریست های درمانی کشور آذربایجان در ایران است. بر اساس یک تحقیق کتابخانه ای و در فصل پیشینه ی تحقیق، مولفه های توریسم درمانی شناسایی شدند. این مولفه ها عبارتند از فرهنگ، کیفیت، هزینه، تصویر کشور مقصد و زیرساخت. هر کدام از این معیار ها به نسبت تاثیرشان، زیرمعیار های متفاوتی دارند. منبع دومی که در این تحقیق به آن استناد شده پرسشنامه ای است که توسط کارشناسان حوزه ی گردشگری و درمانی پاسخ داده شده است. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. بر اساس این روش، تاثیر هر کدام از زیرمعیار ها و معیارهای توریسم درمانی به طور مستقل بر ارتقا قدرت نرم ایران بررسی شده است. بنابراین در فصل پیشینه ی تحقیق علاوه بر استناد به کارشناسان توریسم درمانی، به کارشناسان قدرت نرم از جمله جوزف نای و تعریف او از انواع قدرت اشاره شده است. بر اساس تعریف جوزف نای قدرت نرم دارای سه منبع اصلی فرهنگ، ارزش های سیاسی و سیاست خارجی است. او قدرت نرم را قدرت اقناع دیگران بدون استفاده از اجبار و با جذابیت فرهنگ کشور مقصد معرفی کرده است. با توجه به آنچه که ذکر شد در این تحقیق سه نوع متغییر مستقل (توریسم درمانی)، متغییر وابسته (قدرت نرم) و متغییر کنترل کننده ( فرهنگ) وجود دارد. بر اساس نتایج به دست آمده معیار های کیفیت، هزینه، فرهنگ، زیرساخت و تصویر کشور مقصد به ترتیب در اولویت های اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم قرار دارند. بنابراین معیارهای کیفیت و هزینه برای توریست های آذربایجانی بسیار جذاب به شمار می آیند. اما آنچه که مد نظر است ارتقا جایگاه فرهنگ ایران در ذهن توریست های درمانی است.
یادداشت :
/ Mohammad Mohammadzadeh Vizheh
/ محمد محمدزاده ویژه
Bibliography: p.85-100
شناسه : 768181
تاریخ ایجاد رکورد : 1398/8/27
قیمت شيء دیجیتال : رایگان


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.