×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: بررسي علل كاهش ديد و تاثير آن بر حمل و نقل هوايي مطالعه موردي فرودگاه زاهدان
پدیدآورندگان : قاسم حسني (پديدآور)
هوشمند عطايي (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

توصیفگر :
وضعیت نشر : سومين كنفرانس بين المللي علوم جغرافيايي
خلاصه : انسان قرن حاضر بشدت علاقمند استفاده بهينه از زمان ميباشد كه در اين راستا سرعت از اهرم هاي اصلي آن است . انتخاب مسافرتهاي هوايي بيشتر بخاطر تسريع در زمان مي باشد. به همين دليل سالانه نزديك به دو ميليارد نفر با هواپيما مسافرت ميكنندبنابراين در سفرهاي هوايي حفظ جان انسانها از ضريب ويژه اي برخوردار است و مسافران بايد از خطرات بالقوه هواشناسي مربوط به پرواز با هواپيما و كنسل شدن پرواز به علت شرايط جوي آگاهباشند. جايگاه و نقش هواشناسي و تاثير آن بر شرايط پروازي در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي جوامع امروزي بركسي پوشيده نيست. آبوهوا تاثير كاملي بر كارايي عمليات و امنيتحمل و نقل هوايي در خلال پرواز دارد. اين موضوع به پيشبيني صحيح و برنامهريزي درست پروازها بستگي دارد. شناخت جامع شرايط آب وهوايي منطقه از طريق شرايط جوي مرتبط با فنهوانوردي قابل حصول است بسياري از فرودگاههاي عمده جهان مشكلات تاخير و لغو پرواز به علت شرايط جوي و عدم تعادل بين عرضه و تقاضا دارند و انجام به موقع پرواز و امنيت پرواز عاملمهمي براي رو آوردن بيشتر مردم به حمل و نقل هوايي است. بنابراين براي جلوگيري از تاخير يا لغو پروازها يا بروز سوانح هوايي توجه به شرايط جوي و به خصوص مخاطرت جوي كه بر حمل ونقلهوايي بيشترين تاثير را دارند اجتناب ناپذير ميباشد.از آنجايي كه شرايط جوي تاثير مستقيم بر روي پرواز هواپيماها دارد در هر فرودگاه علاوه بر برج كنترل مراقبت پرواز يك برج ديده بانيهواشناسي بهمراه تاسيسات هواشناسي در كنار باند فرودگاه تعبيه شده است كه وظيفه آن شناخت پديده هاي جوي و اندازه گيري عناصر جوي از جمله ميزان ديد افقي فشار هوا درجه حرارت - -)دما( سمت و سرعت باد نوع و ارتفاع كف ابر و غيره مي باشد - - كه جمع آوري اين اطلاعات از ملزومات هر پرواز مي باشد. به طور مثال ارتفاع سنج هواپيما با سيستم فشار هوا تنظيم شده و ياسرعت و جهت باد در مواقع نشست و برخاست هواپيما مورد احتياج است و هواپيما هميشه بايد در جهت مخالف وزش باد نشسته يا پرواز نمايد. همچنين بعضي از انواع ابرها بدليل رعد و برق حاصل ازآنها بسيار خطرناك بوده و عبور از ميان آنها ممكن است باعث سقوط هواپيما يا تكان هاي شديد شود.برخي از مهمترين مخاطرات جوي كه ميتوانند شرايط سلامتپرواز را به خطر اندازند مواردي مانند يخزدگي هواپيما ، تلاطم هوا ، مه گرفتگي،گردوغبار ، توفانهاي شن ياخاك ، چينش باد ، توفانهاي تندري ، ابرناكي و بارانهاي شديد راشامل ميشود. در اين مقاله ابتدا پديده هاي هواشناسي كه سبب كاهش ديدمي شوند را شناخته و سپس آستانه مخاطره بودن اين پديده ها با استفاده از دادههاي ايستگاه فرودگاهي زاهدان در بازه زماني ساليانه ، ماهيانه ، فصلي و ساعتي مشخص ميشود. و در نهايت زمانهايمخاطره آميز براي حمل و نقل هوايي فرودگاه زاهدان از لحاظ كاهش ديد تشريح مي شود. روش تجزيه و تحليل داده ها در ابن تحقيق توصيفي و تحليلي و دوره آماري طي سالهاي 2006 تا2015 مي باشد.
شناسه : oai:civilica.com/Paper-GSCONFKH03-GSCONFKH03_061.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1396/2/8
تاریخ تغییر رکورد : 1396/6/29
قیمت شيء دیجیتال : دارای قیمت


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.