×
نام و نام خانوادگی
بازخوانی ...
اطلاعات کتابشناختی
عنوان اصلی: عملكرد آسفالت هاي متخلخل در كاهش صداي ترافيك
پدیدآورندگان : مصطفي پويا كيان (پديدآور)
حسن اصيليان مهابادي (پديدآور)
نوع : متن
جنس : مقاله
الكترونيكي
زبان : فارسي
صاحب محتوا :

انتشارات بوم سازه (پایگاه سیویلیکا)

وضعیت نشر : اولين همايش بين المللي قير
خلاصه : نويز يا سر و صداي مزاحم به عنوان مهم ترين مشكل زيست محيطي جوامع بشري در سال هاي اخير مطرح شده است . آسايش و كيفيت زندگي انسان به ويژه در شهرها به دليل افزايش منابع صوتي كاهش يافته است . منابع ايجاد كننده صداي مزاحم در شهرها بسيار متنوعند . ولي بي گمان صداي ترافيك يا همان صداي توليد شده ناشي از تردد ماشين آلات و موتورسيلكت ها در خيابان ها و بزرگراه ها، مهم ترين منبع محسوب مي شود . مساله بسيار مهم درباره صداي ترافيك اين است كه منبع توليد صدا، يعني وسيله نقليه، خود مجموعه اي منابع توليد كننده صوت است . صداي موتور، حركت هوا در اطراف بدنه وسيله نقليه، تعويض دنده، ترمز، بوق، حركت چرخ ها بر روي سطح خيابان و حتي سيستم هاي پخش موسيقي همگي جزو منابع توليد كننده نويز در وسيله نقليه هستند . تلاش هايي براي بهبود سطح روكش خيابان ها و جاده ها با هدف كاهش صدا و ارتعاش ناشي از حركت اتومبيل بر روي آنها انجام شده است . ايجاد ساختار متخلخل در روكش آسفالت سطح جاده ها مي تواند با جذب و استهلاك انرژي صوتي، به كاهش صداي منتشر شده كمك نمايد . اين ساختار متخلخل علاوه بر كاهش صداي ترافيك مزايايي نيز در خصوص زهكشي روان آب هاي ناشي از بارندگي دارد . آسفالت متخلخل اولين بار در سال هاي دهه 50 ميلادي در امريكا مورد استفاده قرار گرفت . سپس در سال هاي بعدي تكنولوژي ساخت آن از لحاظ دانه بندي، ميزان فضاي خالي و استحكام و ثبات آن افزايش يافت . استفاده از اين آسفالت ها با وجود مزاياي قابل توجه خود در كاهش صدا، با مشكلاتي نيز همراه است . احتباس قطرات آب و گرد و غبار و شن در فضاهاي خالي آسفالت، كهنگي سريع قير و شكنندگي سريع آسفالت، كاهش كارايي آسفالت هاي تعمير شده و نياز به فناوري بالا براي توليد از جمله مواردي هستند كه استفاده از اين روش براي كنترل صداي ترافيك را با مشكل روبرو مي كند . بنابراين با توجه به مشكلات ذكر شده، كارايي آسفالت هاي متخلخل در كاهش صدا، ثابت و پايدار نيست و به مرور زمان كاهش مي يابد . با اين حال مزاياي انكار ناپذير آنها نيز سبب شده است تا پژوهش بر روي اين تكنولوژي به عنوان يكي از روش هاي مؤثر كاهش صداي محيطي ادامه يابد . در اين مقاله تلاش مي شود تا آخرين مطالعات و دستاوردها در زمينه ارتقاء راندمان اين فناوري بيان گردد .
شناسه : oai:civilica.com/Paper-BITUMEN01-BITUMEN01_065.html
تاریخ ایجاد رکورد : 1387/1/10
تاریخ تغییر رکورد : 1387/1/10
قیمت شيء دیجیتال : دارای قیمت


* محتوای این صفحه توسط کارشناسان این درگاه ویرایش نشده است. لطفا در صورت مشاهده ایراد در محتوا از این طریق اطلاع رسانی کنید.

دیدگاه شما

تست
ورود به درگاه کنسرسیوم
Loding



رمز عبور خود را فراموش کرده ام.
چنانچه تا کنون عضو سایت نشده اید ثبت نام کنید.
درباره کنسرسیوم
ما مجموعه‌ای از كتابخانه‌ها و سازمان‌های دارای منابع اطلاعاتی (کتاب، نشریه، نسخه‌های خطی، عکس، صدا، فیلم و... ) هستیم که با هدف تامین نیازهای پژوهشگران و شهروندان ایرانی برای دسترسی هر چه سریع‌تر به محتوای مورد نظر خود، کنسرسیوم محتوای ملی را تشکیل داده‌ایم. برای رسیدن به این هدف، قصد داریم با بسترسازی مناسب و جلب مشارکت دیگر تولید کنندگان محتوا به گرد آوری، تبدیل، سازماندهی و حفاظت اطلاعات به شکل رقومی و در سطح ملی، بپردازیم.